Råttfällan...

Halvfabrikat är jag inge vidare förtjust i. Men tyvärr är det lätt hänt att köpa ett paket färdig köttbullar när klockan är 17 och ungarna inte ens hunnit bli hämtade än.. Tiden räcker inte till att laga god och bra mat.

MEN när jag får tid över och kommer hem tidigare passar jag på att göra riktig mat. Igår hade jag tid och ställde mig och rullade köttbullar på 1 kg köttfärs. Barnen åt betydligt mer än vad de brukar göra och både jag och Simon riktigt njöt av riktiga köttbullar..





Theodor tog hem en "råttfälla" som han byggt på dagis för några dagar sen. Han hade tänkt att måla den hemma och efter middagen passade vi på. Bara han och jag. Vi tog fram vattenfärg och en bunt penslar och började sedan måla. Det var roligt att höra Theodor berätta sina ideér kring råttfällan medan vi målade.

" Mamma, ser du spikarna här? Det är där som råttorna fastnar. De springer i där och fastnar"
"aha, men varför springer de in där då?"
frågade jag.
" jo, men man sätter ost bitar på spikarna och då kommer råttorna och springer rakt in mellan spikarna."
"oki, men vad gör man med råttorna som fastnat då?"
fortsätter jag att fråga.
"Men mamma, råttor ska inte vara i huset heller. man tar ut dem såklart. Och nu målar vi fällan så att råttorna inte ska se att det är en fälla utan att det är fina färger. Mamma, måla en nyckelpiga, så tror det att det är en riktig nyckelpiga och spinger dit och fastnar, ha ha".

Theodor är helt uppspelt över att han ska lura råttorna att fastna...







V.14 ( tror jag!!!)


Idag gick jag upp tidigt och fixade ungarna inför dagis. Jag skulle precis slänga i mig nån frukost och sedan sticka när telefonen ringde. En telefon kedja hade startats pga att vår lärare var sjuk. Så lektionen var inställd... SUCK. Såg fram emot att komma hemifrån idag. Men det blir att sätta sig och läsa istället. Min favoritsyssla.... eller nått..

Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0